Neziskovka pro 2xMŠ a ZŠ v Malíně, ano či ne?
Od ledna 2008 se v okolí 2xMŠ a základní školy Nový Malín snaží skupinka lidí, rodičů o vznik neziskové organizace, která by podpořila činnost školství v Novém Malíně. Mezi tyto rodiče patřím i já. Přiznám se, že jsem byl možná hlavním iniciátorem dění kolem (snad) budoucího vzniku neziskovky.
Hlavním a prvním motivem pro vznik takového občanského sdružení byla situace v Dolní MŠ, kam dochází i jeden z mých synů. Ano, slovo „dochází“ je myslím to pravé. Jsou mu 4 roky a nestačím se divit čím vším náš Matěj musel do těchto chvil projít.
Naši rodinní přátelé v nedalekém Šumperku mají také stejně staré děti. Opět se nestačím divit co všechno pozitivního jejich děti v šumperských školkách zažívají. Jezdí velmi intenzivně na různé výlety, na plavání, lyžování. Mají různé kulturní akce a kroužky jako např. kroužky cizích jazyků (angličtina) či výtvarné, hudební a sportovní, divadelní nevyjímaje. Není vzácností ani uvolněná a přátelská atmosféra, kterou doprovází učitelky v šumperských MŠ. Je taktéž velmi vítaná a zažitá spolupráce rodina + školka v rámci společných aktivit (dokonce i víkendové akce). De facto by se dalo říct, že jim to jejich šumperské dovádění a život můžeme jen potichu závidět. Korunu tomu nasazují ovšem i okolní obce, které se tomuto bezvadnému dění v Šumperku také podobají. Například nedaleké Vikýřovice či Rapotín a Králec. S posledním jmenovaným mám osobní, velmi dobré zkušenosti.
Děti v Dolní MŠ Nový Malín jsou bohužel podrobeni striktnímu režimu z let dávno minulých. Výletů si děti moc neužijí. Jít do blízkého lesa na procházku s paní učitelkou? Ani náhodou. Přeci tu máme rušnou vesnici, po které se můžeme procházet.
Kroužky v naší MŠ nejsou žádné. Na prosby rodičů ke změně v přístupu a vzdělávání našich dětí vedoucí učitelka reaguje velmi apaticky a s velkou dávkou neochoty. Prý pokud tady ona bude, nic se měnit nebude!
Samostatnou kapitolou se stala i zahrada Dolní MŠ. Některé maminky se však zasadili o to, aby alespoň zde bylo našim dětem dobře.
Přemýšlím, proč to v některých školkách jde a v té naší nikoliv.
Zpět však k naší neziskovce. Jak jsem již uvedl od ledna 2008 proběhlo několik setkání rodičů dětí z MŠ i ZŠ a pedagogů MŠ/ZŠ za účelem dohodnutí režimu naší budoucí neziskové organizace – občanského sdružení. Všem bylo postupně vysvětleno co bude taková neziskovka dělat a jaký bude její rádius působnosti (více po zaregistrování na fóru http://neziskovka.bigforumpro.com). Mám z tohoto působení smíšené pocity. Je zde několik málo rodičů, kteří mají velký zájem něco dělat a pomoci našim dětem ve školkách a škole. Dále pak rodiče, kteří na naše setkání nepravidelně přicházeli a spíše se jen informovali cože se to vlastně děje a jestli se po nich bude chtít nějaká činnost. Jakmile se dozvěděli, že to nebude jen o schůzování a povídání si, rozležela se jim aktivita v hlavě a další raději nevyvíjí. Stejný pocit mám i z pedagogického sboru. Jen s dodatkem, že u pedagogů jsem opravdu čekal větší zájem a pochopení.
14 komentářů:
Jako reakci na článek uvádím se souhlasem autora dopis p. Anny Hreňové řediteli školy p. Mgr. Jiřímu Slavinskému.
Vážený pane řediteli,
po prostudování příspěvku "Neziskovka pro 2xMŠ a ZŠ v Malíně, ano či ne?", který jste mi předal 14.5.2008, kde je popsána velmi nekvalitní práce Dolní MŠ, tedy Mateřské školy Nový Malín 503, a vedoucí učitelky, tedy mne - Anny Hreňové, považuji za svou povinnost neprodleně Vás požádat jako svého nadřízeného o důsledné odborné přešetření této skutečnosti (sama bych tento projev označila jako stížnost na nekvalitní práci mateřské školy a vedoucí učitelky).
Žádám Vás o předání tohoto požadavku České školní inspekci, aby mohla být veřejnost po přešetření seznámena se závěry odborníků, a aby mohla mateřská škola svou, jsem přesvědčena že kvalitní, práci ještě zlepšit.
Děkuji!
Anna Hreňová, vedoucí odloučeného pracoviště
Mateřská škola Nový Malín 503
Dále uvádím sled dalších událostí:
Pan ředitel oslovil Českou školní inspekci s žádostí o přešetření kvality výchovně vzdělávací práce v Mateřské škole 503 v Novém Malíně. Inspekci zařadí do plánu v příštím školním roce.
Mgr. Slavomír Kočí, zástupce ředitele ZŠ a MŠ v Novém Malíně
Vážený pane RaDo, dnes jsem narazila na Vaše stránky a nestačím jen nevěřícně kroutit hlavou...Předpokládám, že Váš syn chodí nejspíš do jiné školky, než naše děti - i když by to měla být tatáž MŠ. My jsme se naopak ze Šumperka přestěhovali před 2 lety, tudíž mám zkušenost se šump.školkami více osobní než Vy. My jsme zde spokojeni velice a o laskavém přistupu učitelek k dětem bych zde mohla psát donekonečna, nevím, jak pro Vás, ale pro mě je na prvním místě to, aby se děti do školky těšili a chodili tam rádi. Kroužky jim zařizujeme s manželem, což byste možná mohl dělat také Vy ve svém volném čase místo psaní tohoto Vašeho blogu. Hlavně mi není jasné, proč tedy Vaše děti do malínských škol a školek posíláte "když tu tak hrozně trpí a musí si projít vším možným". Je přece každého svobodnou volbou, kam bude děti posílat do školy. Další věcí je, že já jsem zásadně proti tomu, aby 3,4 nebo 5ti leté děti jezdili například se školkou na lyžařský výcvik, kde akorát trpí a věřte, že je to má osobní zkušenost. Od toho jsou snad rodiče, aby se jim věnovali a učili je to, co jejich rodina preferuje. Navíc každé dítě je individualita a to, jaký koníček (kroužek)mu zvolíme by mělo být na základě jeho talentu nebo potřeb. Ne, abychom se pak před známými předháněli o to, která školka je lepší, protože má více kroužků. Možná byste se měl věnovat psaní užitečnějších věcí na svém anonymním blogu než hanobení malínské školy a školky a nebo nejlépe se ve svém volném čase věnovat koníčkům svých dětí, navštěvovat kina, divadla, chodit na procházky, více, než je tomu v malínské školce!!!DaBo
Dovolte mi, abych také přispěla vlastním názorem na "ŽIVOT V DOLNÍ MŠ" a příspěvky k výše uvedenému. Když si vše přečtu nezávisle a s nadhledem, tak by tuto situaci dle mého měl především řešit nadřízený paní Hreňové, což je ředitel ZŠ a je veselé, že návrh na řešení problému podává sama paní Hreňová, jejíž práce v MŠ byla pojmenována 1. názorem jako nedostatečná. Proč ředitel ZŠ jako nadřízený p. Hreňové neprověří skutečný stav úrovně vzdělávání v MŠ? Proč sama paní Hreňová nesvolá schůzku rodičů a sama se jich nezeptá na spokojenost rodičů s činností ve školce? Proč nepředloží všem rodičům dotazník na činnost ve školce, např. nabídku kroužků (které zde bohužel nejsou a mohly by podporovat zájmy a kreativitu dětí a děti by pracovali ve známém kolektivu a nemusely by dojíždět do Šumperka?). Proč nemá sama paní Hreňová zájem být školkou s dobrým jménem a nabídnout dětem zajímavé možnosti k rozvoji dětí tak, jak je tomu v jiných školkách? Minulý týden proběhl zápis dětí do MŠ, co dětem dolní školka může ve vzdělávání nabídnout? Proč je o horní školku větší zájem? Proč spousta rodičů vozí děti do jiných školek v okolí? Naopak místní ZŠ velice chválím jak ve formě vzdělávání tak hlavně s kvalitními pedagogy, kteří pracují s dětmi na 150% s profesionálním přístupem a milým vztahem k dětem. Pevně věřím, že se najde společná cesta k vyřešení problému v dolní MŠ, která bude ku prospěchu všem dětem naší obce.
Vážení zůčastnění, mám dvouletou dcerku a začínám zvažovat do jaké školky ji budu vodit a co od školky vlastně očekávám. Nechci své dítě pouze odkládat a o jeho další aktivity jako jsou výlety s kamarády ze školky, dovadlo, knihovna, kroužky atd se starat az po návratu ze školky. Očekávám, že právě tohle má dělat školka, že se bude mé dítě v kolektivu učit a rozvíjet.
Ptala jsem se různých rodičů z obou školek na jejich zkušenosti a spokojenost a zatím co "horní" školku si nemůžou vynachválit na "dolní" slyším spíše stižnosti nebo průměrná hodnocení. Opravdu nechápu jak je tohle možné v jedné obci ve školkách se stejným nadřízeným. Prozatím jsem rozhodnutá, že pokud se v "dolní" školce nic nezmění nebo mi nebude umožněno dát svoji dceru do "horní" školky nebude moje dcera chodit do školky v malíně vůbec. Radši ji budu vozit každý den do školky v některé okolní obci kde se jí budou věnovat podle mých představ, než ji odkládat v Malíně a pak s ní stejně ještě jezdit po okolí jí tyto aktivity nahrazovat.
Ještě jen malá poznámka pro "slune". Bezesporu je velmi důležité aby se děti do školky těšily a chodily tam rádi, ale školka by měla být podle mne především také vzdělávací instituce. Měly by se zde děti pomalu připravovat na to co je čeká ve škole, učit se soustředit, manuálně i psychicky se zdokonalovat a ktomu jsou právě ty kroužky a divadla a knihovny dobré.
Težko doma naučíte děti pracovat v kolektivu.
Dobrý den,
Můj syn navštěvuje dolní MŠ 2 roky. Mohu říci,že před jeho nástupem jsme zvažovali, zdali to bude na zkoušku nebo natrvalo. Rozhodlo, že byl spokojen a ve školce se mu líbilo.
Úroveň školky se za poslední dva roky zvýšila. Z profesního hlediska nemohu paní Hreňové nic vyčítat. Jsou zde schválené postupy, metodiky, výukové programy.....
Z lidského hlediska jsem se několikrát setkal s rozdílným přístupem pedagogů k dětem. Existují paní učitelky, a Paní učitelky. Už několik let slyším názory, že se v dolní školce zastavil čas. Možná je to tím, že se dodržují pevně stanovené mantinely, a improvizace nebo něco navíc není povoleno.
Závěrem chci podotknout, že papír nevyřeší nic a kontrola nic nezjistí. Očekávám schůzku s rodiči, panem ředitelem ZŠ a kolektivem pedagogů dolní MŠ, tam by měly zaznít názory všech zúčastněných, možná se další rodiče osmělí a konečně řeknou svůj názor na fóru.
Libor Urban
Paní DaBo,
mrzí mě, že jste zašla až tak daleko, že musíte napadat p. Doležala. P. Doležal, alespoň jak já ho znám, je vynikající otec svých dětí. I přes vytíženost v zaměstnání si dokáže najít čas (a to zdůrazňuji!!) nejen na své děti, ale i na děti cizí (a tudíž i na Vaše dítě!!). A po nocích, kdy my už si spokojeně odpočíváme, řeší problémy, na které nikdo z nás nemá chuť, ať už je to z důvodu našeho vlastního pohodlí či z jakýchkoliv jiných důvodů. Tyto žabomyší války mezi námi dospělými – kdo z koho a kdo má vlastně pravdu, zatlačily do pozadí tu zásadní věc….vybudovat kvalitní zázemí, kde si mohou děti hrát a rozvíjet se. A tam, kde školky musí zastoupit absenci rodičů, by mělo být vytvořeno takové zázemí, které nahradí nejen domácí prostředí, ale podnítí i větší zájem, zvědavost a kreativitu dětí. Jen tak mohou být všichni spokojeni – rodiče, děti a v konečném důsledku i učitelé MŠ.
V každém vyjádřeném názoru je kousek pravdy. Ovšem v době, kdy se zvyšuje časová zatíženost rodičů, je třeba, aby i školy a školky citlivěji reagovaly na zvyšující se požadavky rodičů. Ne každý má možnost odpoledne odvést své dítě do kroužků, ne každý disponuje dopravními prostředky, aby byl časově dostatečně flexibilní (a natož, aby vozil svoje dítě do nějaké vzdálenější školky).
Můj názor je ten, že dítě si má do školky chodit hrát a ne se učit, což bude dělat po zbytek života. A pokud rodiče nemají na své děti dostatek času nemají si je pořizovat a mají se raději věnovat kariéře. Dohadujete se tu mezi sebou, kdo má pravdu a kdo ne, ale tímhle nic nevyřešíte. Svou iniciativu byste měli vyvíjet někde jinde, pokud se vám něco nelíbí. A ať se na mě nikdo nezlobí, pravdou je, že každý se může svobodně rozhodout, kam bude jeho dítě chodit do školky či do školy. Zůstává mi rozum stát nad tím, proč tedy pan Doležal dává děti do Malína do školky a školy, když je to "taková hrůza." Ve Vašem článku jste pane Doležale, použil trošku silná slova, což bych považovala za pomluvy. Nejsem proti kroužkům ve školkách, je každého věc, jestli by tam děti dával nebo ne, ale psát tady čím vším si Váš Matěj musel projít, je trochu moc, nezdá se Vám?
Vazena pani Alenas. Rad Vam odpovim na vas nazor. Mohla byste prosim uvest cele Vase jmeno, abych vedel s kym budu verejne komunikovat zavery z tohoto clanku + komentaru k nemu? Je to jakasi forma slusnosti na nasem webu. Tak se prosim nezlobte, ze to po Vas vyzaduji. Dekuji.
Vážená paní Ondráčková,
mě mrzí to, že jste někteří na tomto blogu zašli tak daleko, že napadáte jednoho či druhého za jeho názor. Pochopila jsem tedy asi špatně, že tento web slouží mimo jiné také k tomu, aby sem lidé vkládali své názory ať jsou reakcí na Váš článek negativní či pozitivní. Potom by Vás nemohl tolik rozhořčovat můj názor.Protože ať chcete nebo ne, reakce mohou být také poněkud horši. A to jestli pan Doležal dělá nebo nedělá něco také pro mé děti, k tomu se vyjadřovat opravdu nebudu.
Vážení rodiče,
nemohu nereagovat na názory p. Doležala, pí. Ondráčkové a ostaních rodičů.
My, učitelky, jsme zde vyobrazeny jako čarodějnice, které ráno převezmou děti od rodičů, celý den je nechají "vlčit", mezi tím jim dají něco jíst a pít a odpoledne je opět předají do láskyplné péče rodičů, kteří se postarají o to, aby dohnaly to, o co byly celý den ochuzeny. Jinak se totiž nedá chápat věta..."čím vším musel náš Matěj do těchto chvil projít".
Nesmírně hluboce se mě to dotýká a uráží mě to. Protože se dětem věnujeme každý den, není dne, kdy by děti nezpívaly, necvičily, nekreslily či nemalovaly, nemodelovaly, neříkaly říkanky a básničky, neposlouchaly pohádky atd. Kdyby pan Doležal věnoval hodinku i zastavení se ve školce (tak jako v 1. třídě), určitě by také změnil názor (protože v úvodním článku se mu nelíbila ani práce v ZŠ). Vždyť kolik rodičů této naší nabídky využilo! A hned si mohli udělat sami obrázek o naší práci.
Pan Doležal se ovšem již nezmiňuje o dětech, které tráví v MŠ i 9 hodin denně, a přesto se vztekají či pláčou, když pro ně rodiče příjdou (dokonce třeba i s nanukem v ruce, aby jejich dítko tak nevyvádělo). Tak asi to s námi nebude až tak zlé a děti k nám mají určitý vztah.
Také se nezmíní o tom, že velké děti během školního roku absolvují více než 20! akcí mimo MŠ (plavání, keramika, muzikoterapie, různé jiné aktivity včetně návštěvy šumperských hasičů, knihovny, divadeních představení, šumperské radnice, atd., atd.) a 8! akcí s rodiči (můžete porovnat s jinými MŠ).
Nebydlíme ve městě, kde se dá všude dojít pěšky, ale jsme závislé na linkovém autobuse. Co to znamená, víme všichni. Ale pro všechny děti máme akce ve školce - pravidelně několikrát do roka k nám dojíždí divadlo, kouzelník, Policie ČR nám předvádí výcvik psů atd.
Naše děti chodí 2x do roka do malínské DPS potěšit babičky a dědečky, zazpívat jim písničky, přednést básničky, trošku se s nimi pomazlit. A pro mě je vždycky zadostiučiněním, když vidím slzy dojetí a trošky lidského štěstíčka v očích těchto lidí, zrovna tak jako poznání, že děti jsou u nás spokojené a snad i šťastné - a my jsme tady PŘEDEVŠÍM pro děti.
A že je to všechno málo a někteří rodiče objíždějí školky v okolí? Proč ne, vždyť my tady taky máme dvě děti z okolních vesnic. Také tady máme dvě děti z horního konce a jejich rodiče s mladšími dětmi přišli k zápisu zase k nám. A přitom bydlí naproti horní školky. To je k neuvěřní, viďte?
A na závěr, pane Doležale, takovou malou vsuvku. Velmi mě těší, že před pár dny ani Váš Matýsek nechtěl ze školky a maminka na něho 25 minut čekala v šatně. Velmi mě mrzí napadání naší práce, a věřte mi, že já bych si nikdy nedovolila ani z etického ani z profesního hlediska hodnit a kritizovat něčí práci, když jí nerozumím nebo snad někomu radila co a jak má dělat.
A mamince dvouleté holčičky, která zvažuje, kam jednou své dítě zapíše, bych chtěla vzkázat - nesuďte nás podle toho, "že jedna paní povídala" (v tomto případě "jeden pán") a přijďte se kdykoli podívat, pohrát si, popovídat s dětmi. A potom si udělejte svůj vlastní, objektivní názor.
Děkuji za pozornost
Milena Vrbová - učitelka MŠ "Dolní"
Dobry den pani Vrbova. Dekuji za Vas nazor. V rade veci s Vami souhlasim, s nekterymi nazory nikoliv. Od vzniku meho clanku ubehl cca mesic. Od te doby se v Dolni MS, z meho pohledu, rada veci zmenila. Pripravuji novy clanek, ktery zhodnoti situaci v Dolni MS s odstupem jednoho mesice. Prosim zachovejte prizen NEWSMalinu a sledujete dalsi deni na techto www strankach. Dekuji. Radim Dolezal
Dobrý den,
měl bych pane Doležale na Vás několik otázek: 1) O které konkrétní šumperské školce tady tak básníte? 2) Opravdu Vám jde jen o dobro dětí, nebo je za tímto Vaším "příspěvkem" něco víc? 3) Proč své dítě neumístíte do Vámi vysněné školky v Šumperku, když se Vašemu trpícímu synovi v té malínské tak nelíbí? 4) Hlídal jste někdy například 20 malých dětí v jednom či dvou dospělých lidech 4-5 hodin několik dní?
Děkuji za odpověď
M. Švub
Okomentovat